- Anne (10 jaar) na 10 sessies kindertherapie:
“Ik keek altijd uit naar de vrijdagmiddag, om 16.00 uur ging ik dan naar Esther. Het is zo lekker dat je daar niks hoeft, gewoon er zijn! Ik ging er heen omdat ik faalangst had en moeite had met de scheiding van m’n ouders. M’n vriendinnen waren erg nieuwsgierig en wilde wel eens mee, maar dat kan natuurlijk niet, want het was voor mij alleen. Eerst vond ik het juist eng dat ik alleen moest, later juist leuk. Ik ben nog steeds wel eens bang of verdrietig, maar nu weet ik hoe ik daar mee om kan gaan. Ik ben de baas over mijn gevoel!”
- Bo (7 jaar):
“Een vriendinnetje vroeg waar ik geweest was, toen ik in de pauze het schoolplein op kwam lopen. Ik wist niet wat ik moest zeggen, want ik wilde eigenlijk niet vertellen van Esther. Ik was bang dat ze me gek zouden vinden. Toen zei Daan ineens: "Je bent zeker ook bij die mevrouw geweest?". "Welke mevrouw?", vroeg Esmee toen. "Nou", zei Daan, "Esther de Joode, die mevrouw die je blij kan maken!" Ineens was ik niet meer bang om er over te vertellen en was ik juist trots!”
- Mike (12 jaar):
“Ik weet nog goed hoe spannend ik het vond om voor het eerst te gaan. M’n moeder had me vertelt dat ik naar een mevrouw moest om te praten en daar had ik helemaal geen zin in! Ik dacht: ik ga daar gewoon mooi NIKS zeggen! Het gekke was, dat Esther dat helemaal niet erg vond, sterker nog...ze gaf me groot gelijk! Ze zei: "Hier hoef je niks wat je niet wilt!" Ze meende het ook ECHT! Ineens merkte ik dat ik aan het vertellen was over thuis en hoe erg ik het vind als m’n moeder en haar vriend weer ruzie hebben. Ik moest er zelfs bij huilen. Dat doe ik anders nooit, alleen als ik alleen ben. Toch schaamde ik me er helemaal niet voor, het voelde zelfs goed. ”
- Donny (14 jaar) na 6 sessies therapie:
“Ik zag het allemaal niet meer zo zitten. Ik had gewoon nergens zin in. Thuis ging het niet met m’n ouders en m’n zus kon ik al helemaal niet uitstaan. Eigenlijk was ik altijd boos. Op school voerde ik niks uit, het kon me allemaal niks meer schelen. Ik dacht: ‘het lukt me toch niet’. Toen ik voor het eerst naar Esther ging, voelde ik me echt een loser.
Maar meteen vanaf het begin, vond ik het erg oké daar. Eindelijk iemand die me begreep!
Het meest toffe is, dat ze je helpt om eruit te komen, maar dat je het wel allemaal zelf doet!”
- vader van Jos (6 jaar), na 15 sessies kindertherapie:
“Ilja, m’n vrouw, riep al een lange tijd dat we hulp moesten zoeken. Ze zei dat ze het echt niet langer vol kon houden zo met Jos. Ik zag het niet zo, waarschijnlijk omdat ik overdag natuurlijk naar m’n werk was en er niet zo met m’n neus bovenop zat. Eerlijk gezegd dacht ik dat Ilja zich aanstelde, daar hebben we de nodige ruzies over gehad. Toen ze via school de folder van Esther had gekregen, liet ze me die ook lezen. Hoewel ik dus twijfelde over de noodzaak van hulp voor Jos, sprak de inhoud van de folder me erg aan. Achteraf ben ik heel erg blij dat Ilja zo’n doorzetter is en me heeft meegekregen naar Esther. Sinds Jos naar Esther is geweest, is hij niet zo opstandig en gefrustreerd. Het lijkt alsof hij veel sterker is geworden. Hij kan nu veel beter aangeven wat hij wil en vindt en voelt. Vooral dat laatste was voor mij ook een openbaring. Ik stond nooit stil bij m’n gevoel, ik deed gewoon wat ik moest doen. Door de oudergesprekken met Esther, ben ik er achter gekomen dat Jos eigenlijk heel erg op mij lijkt. Nu ben ik me van veel dingen meer bewust. Ik probeer voor m’n kinderen zo goed mogelijk ‘voor’ te leven, door op de eerste plaats te luisteren naar m’n gevoel.”
- moeder van Emma (7 jaar) na 4 sessies Video Interactie Begeleiding:
“Esther heeft ons geholpen om Emma te zien zoals ze écht is. Wij zagen als ouders vooral haar gedrag en dan met name wat er allemaal mis ging. Door de begeleiding van Esther hebben we geleerd om beter aan te sluiten bij Emma’s gevoel. Nu Emma weet dat we haar beter begrijpen, hoeft ze ook niet meer zulk vervelend gedrag te vertonen om onze aandacht te trekken. De sfeer in huis is stukken beter en het belangrijkste is, dat Emma weer blij is.”
- moeder van Arne (11), Loes (9) en Sam (4) na 6 sessies Video Interactie Begeleiding en 2 sessies Sherborne (bewegingsoefeningen):
“Na een paar weken intensief ‘benoemen’ en bewuste interactie, vond ik de bewegingsoefeningen van Sherborne een grote uitdaging! Ik vond het ook wel een beetje eng. Ik dacht: ‘de jongens zullen een beetje ‘stoeien’ wel leuk vinden, maar hoe zal mijn dochter reageren op de oefeningen?’. Maar ik dacht: ‘vooruit, gewoon proberen!’. Ik heb de oefeningen met alle drie de kinderen gedaan. En…ze vinden het alledrie geweldig!! Tot mijn grote verassing vinden ze het een groot feest om de oefeningen met mama te doen. Mijn eigen aarzelingen verdwenen door het enthousiasme van de kinderen en ik heb zelfs wat oefeningen erbij verzonnen. De oefeningen hebben een groot effect op de kinderen, maar ze hebben ook wat met mij gedaan!
Door de oefeningen merk ik dat ik meer ontspannen omga met de kinderen. Niet meer zo gericht op wat ze goed of fout doen, maar vooral op hoe ze zich voelen en wat ze wel of niet fijn vinden. Ik heb nu beter contact met de kinderen, warmer en intenser. Het lijkt net of het nu allemaal veel makkelijker gaat. Ik kan me al niet meer herinneren hoe het was voordat Esther kwam. Wat een vooruitgang!”
- juf Elsie, leerkracht groep 3 basisschool te Utrecht over de communicatietraining ‘Praten met kinderen, hoe doe je dat?’:
“Als leerkracht met flink wat jaartjes ervaring dacht ik aardig te kunnen communiceren met kinderen. Toch zag ik in deze communicatietraining ‘Praten met kinderen, hoe doe je dat? ‘ een uitdaging. In deze training gaat het om een geheel andere manier van praten met kinderen, nl. de kindertherapeutische communicatie. Je hebt elk schooljaar wel weer 1 of 2 ‘speciale’ kinderen in de groep die meer energie vergen dan de andere kinderen. Het leek me mooi als ik handvaten zou krijgen om makkelijker met deze speciale gevallen om te kunnen gaan.
De training zat erg goed in elkaar! Door de verschillende werkvormen werden de cursisten geactiveerd om zelf te ervaren hoe deze andere manier van communiceren voelt. Door de opbouw van de lessen kon steeds dieper op de kindertherapeutische communicatie worden ingegaan. Er werd benadrukt dat communicatie een wederzijds gebeuren is. Niet alleen het kind, maar ook jezelf (als ouder / opvoeder en in mijn geval leerkracht) kwam uitgebreid aan bod. Vooral dat laatste was bijzonder leerzaam voor mij! Ik heb het idee dat ik na het volgen van deze training veel competenter ben in de communicatie met kinderen, maar ook met volwassenen! Het voelt alsof ik er meer grip op heb en dat voelt goed!”
Zelf een reactie of een vraag sturen aan Esther kan per mail op estherdejoode@ziggo.nl